69313
1401/07/24     09:29
(۶) چرا رسانه های داخلی عکس از حوادث اخیر ندارند؟ گفتگو با "علی مددی" دبیر عکس خبرگزاری ایرنا

اگر پلیس به کارش معتقد است نباید مخالف حضور عکاس باشد/ هم از مردم کتک می‌خوریم هم از ماموران!

دبیر سرویس عکس ایرنا گفت: وقتی دوربین عکاسان رسانه‌های رسمی کشورمان، اتفاقات اخیر را ثبت نکند؛ شبکه‌های معاند از راههای دیگر تصاویر موردنظرشان را به دست آورده و افکار عمومی را با سیاست خودشان هدایت می‌کنند.

علی مددی
 

محمدرضا علی مددی دبیر سرویس عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران درباره خلأ حضور عکاسان و خبرنگاران در اتفاقات چند روز اخیر گفت: اگر رسانه‌های رسمی نتوانند رویدادها را منعکس کنند رسانه‌های معاند در این خلأ بوجود آمده، جولان داده و افکار عمومی را پیش می‌برند.

مددی با بیان اینکه در کشورمان هنوز اعتقادی به تأثیر عکس وجود ندارد گفت: شاید انجمن‌ها یا عکاسان باید تأثیر اطلاع رسانی را برای ارگان‌ها مشخص می کردند. ولی الان باز هم شاهد دو گانگی در اتفاقات هستیم. شما می‌توانید به عنوان عکاس در تجمع‌هایی مانند  راهپیمایی و در حاشیه نماز جمعه شرکت داشته باشید اما اگر در تجمعاتی حضور پیدا کنید که به آن دلیل چنین راهپیمایی‌هایی برگزار شده است با شما برخورد می شود.

مددی دلیل این برخورد را نگاه‌های امنیتی دانست و گفت: شاید بتوان جلوی کار عکاس را گرفت اما نمی توان مانع تصاویری که مردم ثبت می کنند نیز شد به هر حال عکاس خبری هر آنچه می بیند را به تصویر می‌کشد و  نمی‌تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد.

مددی ادامه داد: در بیشتر اوقات رسانه‌های خارجی وقتی می‌خواهند خبر یا تصاویری را بازتاب بدهند در وهله اول به خبرگزاری رسمی آن کشورها رجوع می‌کنند که با این روند مدیریت استفاده از عکسها تا حدودی با رسانه های داخلی خواهد بود اما زمانی که رسانه رسمی کشور عکسی از این اتفاقات ندارد آنها از کانال‌های غیر رسمی و نا معلوم این تصاویر را به دست می‌آورند و چون با برنامه کار می‌کنند اتفاقات را به ظن خود پیش می برند.

مددی درباره فضای رسانه‌ای موجود هم گفت: آنقدر که فعالیت عکاس در ایران سخت گرفته می‌شود در خارج از کشور کاری با عکاس ندارند چون برای مردم و پلیس جا افتاده که کار عکاس چیست. در سالهای گذشته فضا مانند الان بسته نبود عکاسان در زمان انقلاب هم به راحتی عکاسی می کردند اما هر چه گذشت فضا امنیتی تر شد.  

عکاسی از تجمعات اعتراضی خارج از کشور
حضور عکاس های رسانه های رسمی خارج از کشور در کنار پلیس ضد شورش برای ثبت حوادث و وقایع تجمعات اعتراضی

عکاسی از تجمعات اعتراضی خارج از کشور
حضور عکاس های رسانه های رسمی خارج از کشور در کنار پلیس ضد شورش برای ثبت حوادث و وقایع تجمعات اعتراضی

این عکاس بیان کرد: کسی به این موضوع توجه نمی‌کند که باید اتفاقات را ثبت کرد. شاید چون هنوز به بلوغ فکری نرسیده ایم که چقدر عکس می‌تواند به معترض یا نیروی انتظامی کمک کند. وقتی رسانه یا عکاس در کنار معترض یا نیروی انتظامی باشد ؛ آن افراد می فهمند چشم سومی هم هست و رفتارهای آنها را زیر نظر دارد به همین دلیل در انجام آن رفتارها تجدید نظر می کند. اگر نیروی انتظامی به کاری که می‌کند معتقد است نباید مخالف حضور عکاس باشد اگر مردم هم به اعتراضی که می کنند معتقدند پس نباید از انتشار تصویرشان واهمه داشته باشند منتها از آنجا که فضا امنیتی است مردم تصور می کنند عکاس به این تجمعات رفته تا چهره آنها را  بهتر ثبت کند و آنها را به دردسر بیندازد. بنابراین اگر عکاس دوربین داشته باشد و ظاهرش هم ساده باشد به او می گویند عکاس حکومتی!  منتها حداقل از یک دانشجو انتظار می رود  به بلوغ فکری رسیده باشد و تنها به ظاهر افراد بسنده نکند. ولی می‌بینیم درچنین موقعیت هایی عکاسان  هم از طرف مردم آسیب می بینند هم از سوی مأموران.

تجمع اعتراضی مقابل سفارت انگلیس
تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران. دهه 80

تجمع اعتراضی مقابل سفارت انگلیس
تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران. دهه 80

تجمع اعتراضی مقابل سفارت انگلیس
تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران. دهه 80

مددی افزود: در اتفاقات اخیر بین عکاسان هماهنگی لازم نبود می توانستیم با حضور گروهی و جمعی از یک رویداد عکس بگیریم. شاید اگر با هم بودیم تاثیر بهتری می گرفتیم. وقتی یک نفر دستگیر می شود بقیه هم می گویند چرا باید خودشان را به دردسر بیندازند وقتی  رسانه از آنها حمایت نمی کند و نیروهای انتظامی و نظامی هم به آنها اجازه کار نمی دهند. در این میان انجمن های صنفی هم آنقدر قدرت ندارند که بتوانند از فعالیت عکاسان دفاع کنند.

مددی درباره همکاری نهادهای انتظامی با عکاسان در جهت پوشش اخبار و اتفاقات گفت: ما مجوز نیروی انتظامی برای عکاسی داریم ولی وقتی نگاه امنیتی می شود آن مجوزها به کارمان نمی آید. درحالی که معتقدم باید درباره این فضا و این نگاه گفتگو کرد و با افراد مختلف نشست گذاشت و این نگاه را تصحیح کرد.

او ادامه داد: اگر جلوی اطلاع رسانی درباره برخی از اتفاقات را بگیرند  نسل بعد وقتی به بررسی این اتفاقات می پردازد آن رویداد را ناقص دریافت می کند. حتی اگر الان رسانه ها یک حرف را بزنند و از یک سیاست تعریف کنند دیگر کسی اعتماد نمی کند چون در طول زمان آگاهی آنها افزایش یافته و می توانند حرف درست را تشخیص دهند.  بنابراین چه بهتر است این اطلاع رسانی از طرف رسانه‌های رسمی کشورمان باشد.

تجمع اعتراضی جریان جامی میرحسین موسوی
حضور مردم معترض به نتیجه انتخابات سال 88 در خیابان آزادی تهران

تجمع اعتراضی جریان جامی میرحسین موسوی
حضور مردم معترض به نتیجه انتخابات سال 88 در خیابان ولیعصر(عج) تهران

 

نورفتو ، در جهت اطلاع رسانی و بررسی ابعاد دیگر پرونده "بررسی تهیه و انتشار عکس خبری از تجمعات اعتراضی در رسانه های داخلی" از ابتدای آغاز این مباحث، در صدد گفتگو با مدیران رسانه ها و مراکز انتظامی بوده و آمادگی دارد در صورت همراهی نیروهای انتظامی و امنیتی نقطه نظرات آنها را نیز بر روی خروجی نورفتو قرار دهد.






منبع خبر : فاطیما کریمی / نورفتو
اخبار مرتبط
انقلاب%2057%20ایران%20تا%20اعتراضات%20خیابانی%20فرانسه

انقلاب 57 ایران تا اعتراضات خیابانی فرانسه

آلفرد یعقوب‌زاده یکی از همین عکاسانی است که سابقه عکاسی در موقعیت‌های مختلف را داشته و دارد طوری‌که به خاطر عشقش به عکاسی کار اصلی خودش که معماری بود را رها کرده و سراغ عکاسی رفته است. وی سابقه عکاسی از جنگ‌ها و انقلابات متعددی مثل جنگ ایران و عراق، انقلاب مصر در میدان التحریر، افغانستان و کابل، ...

آلفرد%20یعقوب%20زاده%20پلیس%20فرانسه%20به%20هیچ%20دلیلی%20عکاس%20و%20خبرنگار%20را%20دستگیر%20نمیکند

آلفرد یعقوب زاده: پلیس فرانسه به هیچ دلیلی عکاس و خبرنگار را دستگیر نمیکند

عکاسی کردن و عکاس باسابقه شدن را می‌توان به نوعی به فوتبالیست موفق شدن و بازی در زمین فوتبال تشبیه کرد همانطور که یک فوتبالیست باید بارها در زمین‌های مختلف بدود تا فوتبالیست خوبی شود یک عکاس هم باید در موقعیت‌های مختلف حاضر شود و عکس بگیرد تا یک عکاس موفق و باتجربه شود اگرچه به عنصر تجربه، خلاقیت ...

استاد%20حقوق%20دانشگاه%20تهران%20جلوگیری%20پلیس%20از%20عکاسی%20در%20اعتراضات%20خیابانی%20«غیرقانونی»%20است

استاد حقوق دانشگاه تهران: جلوگیری پلیس از عکاسی در اعتراضات خیابانی «غیرقانونی» است

در این روزها که اعتراضات و ناآرامی‌ها در بعضی از شهرهای کشور برپاست اگر کسی بخواهد از اتفاقاتی که در خیابان‌ها در حال رخ دادن است عکس و فیلم بگیرد تا این برهه تاریخی کشورمان را به تصویر بکشد یا با ترس و لرز و به اصطلاح دزدکی باید این کار را کند یا کلا عطای این کار را به لقایش می‌بخشد. فرقی هم ...

حاکمیت%20به%20رسانه%20حرفه%20ای%20اعتقادی%20ندارد

حاکمیت به رسانه حرفه ای اعتقادی ندارد

روح الله وحدتی دبیر عکس خبرگزاری ایسنا و از عکاس های با تجربه رسانه است. او داور چندین جشنواره عکس مطبوعاتی بوده و از سالها پیش در جریان اتفاقات و رویدادهای کشور قرار داشته و از آنها عکاسی کرده است.با او درباره عدم حضور عکاسان خبرگزاری های رسمی کشورمان در اتفاقات این روزهای ایران گفتگو کردیم و ...

مبارز%20نیستم%20،%20یک%20عکاس%20معترضم

مبارز نیستم ، یک عکاس معترضم

این روزها روایت واقعیت‌ها و ثبت تصاویر سیاسی شده و از آسیب‌های جامعه سیاست‌زده، تهی شدن حرفه‌ها از اصل معنا و کارکرد واقعی خود است به این شکل که فرد عکاس یا خبرنگار در حین کار به اتهام جاسوسی یا اقدام علیه امنیت ملی دستگیر می‌شود و سابقه تکرار چنین اتفاقاتی در سالهای اخیر موجب شده که بسیاری از ...

پایین%20بودن%20سواد%20رسانه‌ای%20مسئولان%20تصمیم‌گیر%20و%20تصمیم‌ساز%20علت%20عدم%20حضور%20رسانه%20ها%20در%20بزنگاه‌هاست

پایین بودن سواد رسانه‌ای مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز علت عدم حضور رسانه ها در بزنگاه‌هاست

خبرنگار و عکاس در یک جامعه چشم و گوش یک جامعه هستند، یکی آنچه را می‌بیند به تصویر می‌کشد و دیگری آن را ثبت و روایت می‌کند در صورت نبودن این راویان حقیقت، اخبار و تصاویر دروغین یا به اصطلاح فیک نیوز جای واقعیت را می‌گیرد و جامعه با یک روایت ناقص و اشتباه مواجه می‌شود از این منظر حضور خبرنگار یا عکاس ...

دوربین%20عکاسی%20اسلحه%20نیست،%20ابزار%20روایت%20است

دوربین عکاسی اسلحه نیست، ابزار روایت است

دوربین عکاس، اسلحه نیست، ابزار کار اوست این اصلی ترین مسئله‌ای است که نهادهای امنیتی باید درباره عکاسان بدانند و با تفهیم این موضوع احتمالا بسیاری از ممنوعیت‌ها و مشکلات حل می‌شود و عکاسان اجازه حضور در وقایع و اتفاقات را پیدا می‌کنند. در مستند «شرح یک عکس» ساخته ساتیار امامی هم عکاسان بسیاری به ...

دوربین%20عکاسان%20خبری%20این%20روزها%20خاموش%20است

دوربین عکاسان خبری این روزها خاموش است

به گزارش خبرنگار نورفتو، عکاسان ثبت کننده وقایع در تاریخ هستند تاریخی که پر از آشوب و پیروزی و انقلاب ها بوده و هست. در همه این اتفاقات از زمانی که دوربین جادویی عکاسی اختراع شد؛ عکاسان همان چشم سوم جامعه بوده اند. چشمی که اگر کور بود قطعا هیچ اتفاقی روایت واقعی نداشت. انقلاب اسلامی ایران هم مدیون ...

حفظ%20امنیت%20و%20اعتبار%20عکاسان%20خبری%20اولویت%20اول%20رسانه‌های%20خارجی%20است

حفظ امنیت و اعتبار عکاسان خبری اولویت اول رسانه‌های خارجی است

انجمن‌های صنفی در هرحوزه کارکردهای متفاوتی دارند که یکی از اصلی‌ترین کارکردهای آن تامین امنیت اعضای انجمن است. این موضوع درباره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی هم صدق می‌کند و این انجمن به عنوان نهادی که عکاسان بسیاری عضو آن هستند ملزم است حقوق و منافع عکاسان را تامین کند که آنها بتوانند به راحتی نقش ...

هویت%20رو%20به%20احتضار%20عکاسی%20مطبوعاتی%20کشور

هویت رو به احتضار عکاسی مطبوعاتی کشور

در مراسم‌ها و نشست‌های مختلف عکاسی این جمله را زیاد می‎شنویم که «عکاس چشم سوم جامعه است» اما ظاهرا این جمله فقط در حد یک عبارت فانتزی و کلیشه‌ای است و خیلی در واقعیت این چشم سوم کار نمی‌کند یا بهتر است بگوییم در برخی مواقع حساس و تاریخی این چشم سوم جامعه را می‌بندند آنچه در حال وقوع است را نبینیم ...

گذر%20تاریخ%20در%20خاموشی

گذر تاریخ در خاموشی

عکس ها حافظه تصویری یک کشور و روایتگر تاریخ هستند. پس از اختراع عکاسی دولت مردان دریافتند که از عکس برای ماندگار بودن استفاده کنند، در این راستا در حدود سال 1850 دوربین وارد میادین جنگی شد و تاریخ را نه در قالب کلمات ، بلکه با عکس ثبت کرد. سپس تلاش های در جهت افزودن عکس به روزنامه انجام گرفت تا عکس ...

نظرات

نظر شما