69314
1401/07/25     11:58
(۷) چرا رسانه های داخلی عکس از حوادث اخیر ندارند؟ گفتگو با "محمد کریمی" معاون خبر خبرگزاری فارس

پایین بودن سواد رسانه‌ای مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز علت عدم حضور رسانه ها در بزنگاه‌هاست

خبرنگار و عکاس در یک جامعه چشم و گوش یک جامعه هستند، یکی آنچه را می‌بیند به تصویر می‌کشد و دیگری آن را ثبت و روایت می‌کند در صورت نبودن این راویان حقیقت، اخبار و تصاویر دروغین یا به اصطلاح فیک نیوز جای واقعیت را می‌گیرد و جامعه با یک روایت ناقص و اشتباه مواجه می‌شود از این منظر حضور خبرنگار یا عکاس در بزنگاه‌های مختلف تاریخی همیشه اهمیت داشته است و رسانه‌ها هم در چنین شرایطی وظیفه دارند تا امنیت نیروی خود را تامین کنند در غیراین صورت ممکن است جان و مال خبرنگار یا عکاس به خطر بیفتد. در اعتراضات اخیر که اینروزها شاهد آن هستیم متاسفانه، نشانی از حضور رسانه‌های رسمی و خبرگزاری ها وجود ندارد؛ کافیست سری به بخش عکس خبرگزاری‌های رسمی کشور بزنید تا بهتر متوجه شوید که چقدر تصاویری که در این روزها در آن بخش نمایش داده می‌شود با آنچه در بیرون اتفاق می‌افتد فاصله دارد و رد پایی از اتفاقات خیابان‌ها در این رسانه‌ها دیده نمی‌شود این درحالیست که یکی از اصول حرفه‌ای عکاسی و خبرنگاری روایت بی‌طرفانه از اتفاقات روز جامعه است.

محمد کریمی
 

به بهانه همین موضوعات با محمد کریمی معاون خبر خبرگزاری فارس گفتگو کردیم و از او درباره چرایی عدم حضور عکاسان و خبرنگاران در صحنه پرسیدیم.

نورفتو: درابتدا بفرمائید که چرا دراتفاقات اخیر عکاس یا خبرنگاران رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌هایی که هرکدام به نوعی حاکمیتی هستند حضور ندارند؟

بنظر من الان موضوع فراتر از حضور نداشتن عکاس و خبرنگار در وقایع است؛ موضوع این است که چرا در بزنگاه‌های مهم تاریخی مستندنگاری در قالب عکس و فیلم صورت نمی‌گیرد. این درحالیست که در گذشته مستندنگاری از اتفاقاتی مثل اتفاقات زمان جنگ باعث شد بخشی از وقایع و اتفاقات برای کسانی که زمان جنگ نبودند روشن شود و این از فایده های مستندنگاری است اما اینکه الان در حال حاضر در رسانه های ما این موضوع جدی گرفته نمی‌شود به دلیل پایین بودن و یا بعضا نداشتن سواد رسانه ای مسئولان و مقامات تصمیم ساز و تصمیم‌گیر است. اگر مسئولان بالادستی فعلی دارای بینش رسانه‌ای بودند متوجه می‌شدند که این اتفاقات، اتفاقات سطحی و گذراست اما در سالهای آینده به مستندات امروز برای پیدا کردن دشمن خارجی و داخلی نیاز داریم. نکته دیگر اینکه درمیان مستندات، فیلم گویاتر از عکس و عکس گویاتر از متن است. بنابراین لازم وضروی است که مسئولان فرادستی در اموراجرایی برای ثبت وقایع و اتفاقات فعلی آگاهی و شناخت داشته باشند و از نیروهای عکاس، فیلمبردار و خبرنگاران در حوادث حمایت کنند چون اگر حمایت اتفاق نیفتاد علاوه بر ضرر و زیان مالی، فرد هم مورد ضرب و جرح قرار بگیرد ممکن است.

به نظر من در حال حاضر فرصت بسیار خوبی برای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد  فراهم شده تا نحوه مواجهه با عکاس- خبرنگار را بررسی و لیستی از عکاس- خبرنگاران امین و رسمی تهیه کند و در اختیار گروه‌های امنیتی قرار دهد و از سوی همان گروه‌ها هم مورد حمایت قرار بگیرند و امنیتشان تامین شود تا بتوانند در مکان مشخص و امنی اقدام به فیلمبرداری و عکاسی کنند در این صورت از طریق دوربین‌ها می‌توان عوامل سرکوب و اغتشاش و هم شناسایی کرد.

نورفتو: خب خود شما به عنوان مقام مسئول در یک خبرگزاری رسمی و شناخته شده چه اقدامی‌ کردید؟

ما توانستیم با یکسری هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان تصمیم ساز عکاسان و فیلمبردارانی را آفیش کنیم تا تصاویر و فیلم‌هایی از بازار آرام پس از شلوغ کاریهایی که چند روز پیش اتفاق افتاده بود بگیرند. در بخش استان‌ها هم تا جایی که مجوز داشتیم و محدودیت‌ها اجازه می‌داد تصاویری از شلوغی ها گرفته شد و روی خروجی قرار گرفت البته این کافی و کامل نیست و لازم است مسئولان بالادستی با مسئولان وزارت ارشاد جلسه بگذارند و به یک نتیجه برسند که در چنین حوادثی باید چه کنند چون عکس و فیلم درست می‌تواند بهترین پاسخ به شبهات و تصاویر وارونه باشد.

نورفتو: با اینحال هنوز خیلی از خبرنگاران و عکاسان جرات حضور در میدان را ندارند.

عکاس و خبرنگارانی که بناست در آشوب‌ها و شلوغی‌ها وارد میدان شوند لازم است که قوانین کف میدان را به خوبی بدانند چون گاهی قلیان احساسات و هیجانات خبرنگار یا عکاس را وادار می‌کند که خلاف قوانین قدم بگذارد و برای عکس یا خبر دست اول به میدان برود ولی همین هیجان برایشان دردسر ساز می‌شود مثل اتفاق ناگواری که برای کاوه گلستان در عراق افتاد؛ پس میدان، قوانین خودش را دارد که اطاعت امر از قوانین میدان، مراقبت از خود و تجهیزات و آشنایی و رصد اتفاقات از مهم‌ترین موضوعاتی است که در چنین مواقعی باید در نظر گرفت. بنابراین پیش از هرچیز باید سواد رسانه ای مقام مسئول برای زمینه سازی حضور گسترده تر اهالی رسانه فراهم شود، ثانیا مقامات مسئول وزارت ارشاد باید در یک آئین نامه ای چگونگی شرایط حضور، چگونگی پوشش، نحوه ثبت وقایع، نحوه انتقال و چگونگی انتشار را روشن کنند. چون در حال حاضر حتی انتشار برخی از مطالب و عکس‌ها نتیجه معکوس می‌دهد و همه کشورها هم این آئین نامه و مقررات را دارند مثلا آمریکا همین الان برای انتشار اخبار مربوط به سلمان رشدی مقررات خودش را دارد و جز دو خبر سایر اخبار او منتشر نمی شود و در بایکوت خبری مطلق است.  

عکاسی از تجمعات اعتراضی
حضور عکاس و تصویربردارهای رسانه های رسمی کشور در تجمع اعتراض آمیز دانشجویان مقابل سفارت انگلیس - دهه ۸۰

نورفتو: در این مدت از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دستورالعملی مبنی برچگونگی مدیریت اخبار و عکس در این شرایط دریافت کردید؟

خیر، هیچ کسی برای ما آئین نامه  یا دستورالعملی ارسال نکرد و ما خودمان در اتاق فکر و قرارگاه عملیاتی خود خبرگزاری تصمیم می‌گیریم که کی حضور داشته باشیم و کی حضور نداشته باشیم و حتی تصمیم می گیریم که چه کسی حضور داشته باشد چون سابقه فعالیت خبرنگار یا عکاس مهم است.ما اگر برای رسانه‌های دیگر هم مشکلی پیش بیاید و کاری از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم. مثلا در ابتدای این اتفاقات برای یکسری از خبرنگاران مشکلی پیش آمده بود و برخوردهایی شده بود که با رایزنی‌های ما حل شد.

نورفتو: با اینحال هنوز خبرنگاران و عکاسان زیادی در زندان هستند

خب با سند به من بگویید منظورتان چه کسانی است.

نورفتو: خانم الهه محمدی، نیلوفر حامدی و چند نفر دیگر از خبرنگاران هنوز در بند هستند.

من این دوستان را نمی‌شناسم و در حوزه کاری من هم نیستند اما تردید ندارم که مقام مسئول هر رسانه پیگیر مشکل پیش آمده برای نیروهایش است. من نمی‌خواهم خدای نکرده قضاوت کنم که این دوستان خبرنگار بدون هماهنگی به میدان رفته‌اند اما این را هم بگویم که ماموران امنیتی وظیفه دارند میدان را مدیریت و از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کنند.اینکه بگوییم الان خبرنگاران و عکاسان زیادی در بند داریم را من در جریان نیستم ولی حداقل در حوزه خبرگزاری خودمان و سایر همکارانمان در جریان هستم که خبرنگارانمان مشکلی ندارند. در پایان این را هم بگویم که هدف من هم از این گفتگوها، تضعیف بچه های میدان نیست بلکه هدفمان راهگشایی درباره اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است و راه حل هایی پیدا کنیم که به جای دادن خوراک تبلیغاتی و خبری توسط رسانه های معاند خود ما اوضاع را ساماندهی کنیم و روایت واقعی از شرایط را ارائه دهیم.






منبع خبر : سارا فرجی/ نورفتو
اخبار مرتبط
انقلاب%2057%20ایران%20تا%20اعتراضات%20خیابانی%20فرانسه

انقلاب 57 ایران تا اعتراضات خیابانی فرانسه

آلفرد یعقوب‌زاده یکی از همین عکاسانی است که سابقه عکاسی در موقعیت‌های مختلف را داشته و دارد طوری‌که به خاطر عشقش به عکاسی کار اصلی خودش که معماری بود را رها کرده و سراغ عکاسی رفته است. وی سابقه عکاسی از جنگ‌ها و انقلابات متعددی مثل جنگ ایران و عراق، انقلاب مصر در میدان التحریر، افغانستان و کابل، ...

آلفرد%20یعقوب%20زاده%20پلیس%20فرانسه%20به%20هیچ%20دلیلی%20عکاس%20و%20خبرنگار%20را%20دستگیر%20نمیکند

آلفرد یعقوب زاده: پلیس فرانسه به هیچ دلیلی عکاس و خبرنگار را دستگیر نمیکند

عکاسی کردن و عکاس باسابقه شدن را می‌توان به نوعی به فوتبالیست موفق شدن و بازی در زمین فوتبال تشبیه کرد همانطور که یک فوتبالیست باید بارها در زمین‌های مختلف بدود تا فوتبالیست خوبی شود یک عکاس هم باید در موقعیت‌های مختلف حاضر شود و عکس بگیرد تا یک عکاس موفق و باتجربه شود اگرچه به عنصر تجربه، خلاقیت ...

استاد%20حقوق%20دانشگاه%20تهران%20جلوگیری%20پلیس%20از%20عکاسی%20در%20اعتراضات%20خیابانی%20«غیرقانونی»%20است

استاد حقوق دانشگاه تهران: جلوگیری پلیس از عکاسی در اعتراضات خیابانی «غیرقانونی» است

در این روزها که اعتراضات و ناآرامی‌ها در بعضی از شهرهای کشور برپاست اگر کسی بخواهد از اتفاقاتی که در خیابان‌ها در حال رخ دادن است عکس و فیلم بگیرد تا این برهه تاریخی کشورمان را به تصویر بکشد یا با ترس و لرز و به اصطلاح دزدکی باید این کار را کند یا کلا عطای این کار را به لقایش می‌بخشد. فرقی هم ...

حاکمیت%20به%20رسانه%20حرفه%20ای%20اعتقادی%20ندارد

حاکمیت به رسانه حرفه ای اعتقادی ندارد

روح الله وحدتی دبیر عکس خبرگزاری ایسنا و از عکاس های با تجربه رسانه است. او داور چندین جشنواره عکس مطبوعاتی بوده و از سالها پیش در جریان اتفاقات و رویدادهای کشور قرار داشته و از آنها عکاسی کرده است.با او درباره عدم حضور عکاسان خبرگزاری های رسمی کشورمان در اتفاقات این روزهای ایران گفتگو کردیم و ...

مبارز%20نیستم%20،%20یک%20عکاس%20معترضم

مبارز نیستم ، یک عکاس معترضم

این روزها روایت واقعیت‌ها و ثبت تصاویر سیاسی شده و از آسیب‌های جامعه سیاست‌زده، تهی شدن حرفه‌ها از اصل معنا و کارکرد واقعی خود است به این شکل که فرد عکاس یا خبرنگار در حین کار به اتهام جاسوسی یا اقدام علیه امنیت ملی دستگیر می‌شود و سابقه تکرار چنین اتفاقاتی در سالهای اخیر موجب شده که بسیاری از ...

اگر%20پلیس%20به%20کارش%20معتقد%20است%20نباید%20مخالف%20حضور%20عکاس%20باشد%20هم%20از%20مردم%20کتک%20می‌خوریم%20هم%20از%20ماموران!

اگر پلیس به کارش معتقد است نباید مخالف حضور عکاس باشد/ هم از مردم کتک می‌خوریم هم از ماموران!

دبیر سرویس عکس ایرنا گفت: وقتی دوربین عکاسان رسانه‌های رسمی کشورمان، اتفاقات اخیر را ثبت نکند؛ شبکه‌های معاند از راههای دیگر تصاویر موردنظرشان را به دست آورده و افکار عمومی را با سیاست خودشان هدایت می‌کنند.

دوربین%20عکاسی%20اسلحه%20نیست،%20ابزار%20روایت%20است

دوربین عکاسی اسلحه نیست، ابزار روایت است

دوربین عکاس، اسلحه نیست، ابزار کار اوست این اصلی ترین مسئله‌ای است که نهادهای امنیتی باید درباره عکاسان بدانند و با تفهیم این موضوع احتمالا بسیاری از ممنوعیت‌ها و مشکلات حل می‌شود و عکاسان اجازه حضور در وقایع و اتفاقات را پیدا می‌کنند. در مستند «شرح یک عکس» ساخته ساتیار امامی هم عکاسان بسیاری به ...

دوربین%20عکاسان%20خبری%20این%20روزها%20خاموش%20است

دوربین عکاسان خبری این روزها خاموش است

به گزارش خبرنگار نورفتو، عکاسان ثبت کننده وقایع در تاریخ هستند تاریخی که پر از آشوب و پیروزی و انقلاب ها بوده و هست. در همه این اتفاقات از زمانی که دوربین جادویی عکاسی اختراع شد؛ عکاسان همان چشم سوم جامعه بوده اند. چشمی که اگر کور بود قطعا هیچ اتفاقی روایت واقعی نداشت. انقلاب اسلامی ایران هم مدیون ...

حفظ%20امنیت%20و%20اعتبار%20عکاسان%20خبری%20اولویت%20اول%20رسانه‌های%20خارجی%20است

حفظ امنیت و اعتبار عکاسان خبری اولویت اول رسانه‌های خارجی است

انجمن‌های صنفی در هرحوزه کارکردهای متفاوتی دارند که یکی از اصلی‌ترین کارکردهای آن تامین امنیت اعضای انجمن است. این موضوع درباره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی هم صدق می‌کند و این انجمن به عنوان نهادی که عکاسان بسیاری عضو آن هستند ملزم است حقوق و منافع عکاسان را تامین کند که آنها بتوانند به راحتی نقش ...

هویت%20رو%20به%20احتضار%20عکاسی%20مطبوعاتی%20کشور

هویت رو به احتضار عکاسی مطبوعاتی کشور

در مراسم‌ها و نشست‌های مختلف عکاسی این جمله را زیاد می‎شنویم که «عکاس چشم سوم جامعه است» اما ظاهرا این جمله فقط در حد یک عبارت فانتزی و کلیشه‌ای است و خیلی در واقعیت این چشم سوم کار نمی‌کند یا بهتر است بگوییم در برخی مواقع حساس و تاریخی این چشم سوم جامعه را می‌بندند آنچه در حال وقوع است را نبینیم ...

گذر%20تاریخ%20در%20خاموشی

گذر تاریخ در خاموشی

عکس ها حافظه تصویری یک کشور و روایتگر تاریخ هستند. پس از اختراع عکاسی دولت مردان دریافتند که از عکس برای ماندگار بودن استفاده کنند، در این راستا در حدود سال 1850 دوربین وارد میادین جنگی شد و تاریخ را نه در قالب کلمات ، بلکه با عکس ثبت کرد. سپس تلاش های در جهت افزودن عکس به روزنامه انجام گرفت تا عکس ...

نظرات

نظر شما