شناسه خبر : 69313 یکشنبه 24 مهر 1401 9:29
(6) چرا رسانه های داخلی عکس از حوادث اخیر ندارند؟ گفتگو با "علی مددی" دبیر عکس خبرگزاری ایرنا

اگر پلیس به کارش معتقد است نباید مخالف حضور عکاس باشد/ هم از مردم کتک می‌خوریم هم از ماموران!

دبیر سرویس عکس ایرنا گفت: وقتی دوربین عکاسان رسانه‌های رسمی کشورمان، اتفاقات اخیر را ثبت نکند؛ شبکه‌های معاند از راههای دیگر تصاویر موردنظرشان را به دست آورده و افکار عمومی را با سیاست خودشان هدایت می‌کنند.

علی مددی
 

محمدرضا علی مددی دبیر سرویس عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران درباره خلأ حضور عکاسان و خبرنگاران در اتفاقات چند روز اخیر گفت: اگر رسانه‌های رسمی نتوانند رویدادها را منعکس کنند رسانه‌های معاند در این خلأ بوجود آمده، جولان داده و افکار عمومی را پیش می‌برند.

مددی با بیان اینکه در کشورمان هنوز اعتقادی به تأثیر عکس وجود ندارد گفت: شاید انجمن‌ها یا عکاسان باید تأثیر اطلاع رسانی را برای ارگان‌ها مشخص می کردند. ولی الان باز هم شاهد دو گانگی در اتفاقات هستیم. شما می‌توانید به عنوان عکاس در تجمع‌هایی مانند  راهپیمایی و در حاشیه نماز جمعه شرکت داشته باشید اما اگر در تجمعاتی حضور پیدا کنید که به آن دلیل چنین راهپیمایی‌هایی برگزار شده است با شما برخورد می شود.

مددی دلیل این برخورد را نگاه‌های امنیتی دانست و گفت: شاید بتوان جلوی کار عکاس را گرفت اما نمی توان مانع تصاویری که مردم ثبت می کنند نیز شد به هر حال عکاس خبری هر آنچه می بیند را به تصویر می‌کشد و  نمی‌تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد.

مددی ادامه داد: در بیشتر اوقات رسانه‌های خارجی وقتی می‌خواهند خبر یا تصاویری را بازتاب بدهند در وهله اول به خبرگزاری رسمی آن کشورها رجوع می‌کنند که با این روند مدیریت استفاده از عکسها تا حدودی با رسانه های داخلی خواهد بود اما زمانی که رسانه رسمی کشور عکسی از این اتفاقات ندارد آنها از کانال‌های غیر رسمی و نا معلوم این تصاویر را به دست می‌آورند و چون با برنامه کار می‌کنند اتفاقات را به ظن خود پیش می برند.

مددی درباره فضای رسانه‌ای موجود هم گفت: آنقدر که فعالیت عکاس در ایران سخت گرفته می‌شود در خارج از کشور کاری با عکاس ندارند چون برای مردم و پلیس جا افتاده که کار عکاس چیست. در سالهای گذشته فضا مانند الان بسته نبود عکاسان در زمان انقلاب هم به راحتی عکاسی می کردند اما هر چه گذشت فضا امنیتی تر شد.  

عکاسی از تجمعات اعتراضی خارج از کشور
حضور عکاس های رسانه های رسمی خارج از کشور در کنار پلیس ضد شورش برای ثبت حوادث و وقایع تجمعات اعتراضی

عکاسی از تجمعات اعتراضی خارج از کشور
حضور عکاس های رسانه های رسمی خارج از کشور در کنار پلیس ضد شورش برای ثبت حوادث و وقایع تجمعات اعتراضی

این عکاس بیان کرد: کسی به این موضوع توجه نمی‌کند که باید اتفاقات را ثبت کرد. شاید چون هنوز به بلوغ فکری نرسیده ایم که چقدر عکس می‌تواند به معترض یا نیروی انتظامی کمک کند. وقتی رسانه یا عکاس در کنار معترض یا نیروی انتظامی باشد ؛ آن افراد می فهمند چشم سومی هم هست و رفتارهای آنها را زیر نظر دارد به همین دلیل در انجام آن رفتارها تجدید نظر می کند. اگر نیروی انتظامی به کاری که می‌کند معتقد است نباید مخالف حضور عکاس باشد اگر مردم هم به اعتراضی که می کنند معتقدند پس نباید از انتشار تصویرشان واهمه داشته باشند منتها از آنجا که فضا امنیتی است مردم تصور می کنند عکاس به این تجمعات رفته تا چهره آنها را  بهتر ثبت کند و آنها را به دردسر بیندازد. بنابراین اگر عکاس دوربین داشته باشد و ظاهرش هم ساده باشد به او می گویند عکاس حکومتی!  منتها حداقل از یک دانشجو انتظار می رود  به بلوغ فکری رسیده باشد و تنها به ظاهر افراد بسنده نکند. ولی می‌بینیم درچنین موقعیت هایی عکاسان  هم از طرف مردم آسیب می بینند هم از سوی مأموران.

تجمع اعتراضی مقابل سفارت انگلیس
تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران. دهه 80

تجمع اعتراضی مقابل سفارت انگلیس
تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران. دهه 80

تجمع اعتراضی مقابل سفارت انگلیس
تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران. دهه 80

مددی افزود: در اتفاقات اخیر بین عکاسان هماهنگی لازم نبود می توانستیم با حضور گروهی و جمعی از یک رویداد عکس بگیریم. شاید اگر با هم بودیم تاثیر بهتری می گرفتیم. وقتی یک نفر دستگیر می شود بقیه هم می گویند چرا باید خودشان را به دردسر بیندازند وقتی  رسانه از آنها حمایت نمی کند و نیروهای انتظامی و نظامی هم به آنها اجازه کار نمی دهند. در این میان انجمن های صنفی هم آنقدر قدرت ندارند که بتوانند از فعالیت عکاسان دفاع کنند.

مددی درباره همکاری نهادهای انتظامی با عکاسان در جهت پوشش اخبار و اتفاقات گفت: ما مجوز نیروی انتظامی برای عکاسی داریم ولی وقتی نگاه امنیتی می شود آن مجوزها به کارمان نمی آید. درحالی که معتقدم باید درباره این فضا و این نگاه گفتگو کرد و با افراد مختلف نشست گذاشت و این نگاه را تصحیح کرد.

او ادامه داد: اگر جلوی اطلاع رسانی درباره برخی از اتفاقات را بگیرند  نسل بعد وقتی به بررسی این اتفاقات می پردازد آن رویداد را ناقص دریافت می کند. حتی اگر الان رسانه ها یک حرف را بزنند و از یک سیاست تعریف کنند دیگر کسی اعتماد نمی کند چون در طول زمان آگاهی آنها افزایش یافته و می توانند حرف درست را تشخیص دهند.  بنابراین چه بهتر است این اطلاع رسانی از طرف رسانه‌های رسمی کشورمان باشد.

تجمع اعتراضی جریان جامی میرحسین موسوی
حضور مردم معترض به نتیجه انتخابات سال 88 در خیابان آزادی تهران

تجمع اعتراضی جریان جامی میرحسین موسوی
حضور مردم معترض به نتیجه انتخابات سال 88 در خیابان ولیعصر(عج) تهران

 

نورفتو ، در جهت اطلاع رسانی و بررسی ابعاد دیگر پرونده "بررسی تهیه و انتشار عکس خبری از تجمعات اعتراضی در رسانه های داخلی" از ابتدای آغاز این مباحث، در صدد گفتگو با مدیران رسانه ها و مراکز انتظامی بوده و آمادگی دارد در صورت همراهی نیروهای انتظامی و امنیتی نقطه نظرات آنها را نیز بر روی خروجی نورفتو قرار دهد.





اخلاق مدار باشیم، استفاد از اخبار و تصاویر با ذکر منبع نورفتو مجاز می‌باشد.
Copyright © 2020 www.‎NoorPhoto.ir, All rights reserved.