ویدئو: مصطفی حسن زاده

رقص حاجی فیروز در بازار گرگان

1399/12/29     13:31
در گذشته‌های دور که مردم حساب روزها، ماه‌ها و سال‌ها را نداشتند، در اواخر سال دسته‌جات نوروزی‌خوان در اقصی نقاط کشور به شهرها می‌آمدند و خبر فرارسیدن نوروز و بهار را به مردم می‌دادند.مردم هم در قبال خبر خوش و نیک نوروزخوان‌ها به آن‌ها هدایایی مانند تخم‌مرغ، نان، گردو و … می‌دادند. در شهرهای مختلف این نوروزی‌خوان‌ها را با اسامی گوناگونی مانند حاجی‌ فیروز، غول بیابانی، رشکی ماسی، عمو نوروز، آتش‌افروز و… می‌شناختند. در حال حاضر هر کسی صورت خود را دوده می‌مالد و در حالی‌که از آن آئین و اشعار نوروزی‌خوانی چیزی نمی‌داند، به خیابان‌ها می‌آید و فقط دنبال گدایی است.!!!در جوامع مدرن بر این آئین‌ها که جزء سنت‌های دیرینه خودشان است، نظارت می‌کنند، تا به طور صحیح برگزار شوند.





اخبار مرتبط
پانزدهمین%20جشنواره%20اقتصاد%20و%20فرهنگ%20اقوام%20ایران%20زمین

پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین

پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین در بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در کیلومتر 5 جاده گرگان - آق قلا دایر است.

جشن%20نوروز%20در%20میان%20اهالی%20کوره%20پزخانه

جشن نوروز در میان اهالی کوره پزخانه

جشن نوروز به همت انجمن خیریه "مرهم باش" امروز سه شنبه در میان اهالی کوره پرخانه های شمس آباد تهران برگزار شد. این مراسم باعث شور ، هیجان و شادی برای مردم محروم این منطقه شد.

حاجی%20فیروز%20مدرن

حاجی فیروز مدرن

امسال با حضور کرونا حاجی فیروز راهی برای حضور انتخاب کرده ، با ضبط و موسیقی در کوچه های تاریک که مردم از خستگی کار روزانه در منازل هستند نوید آغاز بهار می سوراید.

نظرات

نظر شما