78459
1402/12/25     15:00
محمد شمس

خیره به تصویر هم‌نوع خود

درباره آثار محسن رضایی بیشترین نمود بیانی احوالات آدمی، در چهره او رخ می‌دهد. در مواجهه با هر رویداد یا اتفاقی تغییرات ظاهری در صورت شخص، بیانگر احساس او نسبت به آن واقعه خواهد بود؛ از غم و شادی تا ترس و خشم و نفرت. ماهیچه‌های صورت ظرفیت تغییر شکل و بیانگری بالایی دارند تا بیانی تصویری و بی‌کلام باشند از آن‌چه حاجتی به بیانش نیست. یکی از شیوه‌های بازنمایی انسان و حالات او طراحی یا نقاشی از پرتره است. چهره فارغ از آناتومی کلی بدن، اجزای مهمی را در خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها قابلیت پرداخت بسیاری برای درگیر کردن بیننده با یک مفهوم مشخص را دارند.

نقاشی محسن رضایی
 

در آثار محسن رضایی پرتره‌های متفاوتی حضور دارند که از طیف سنی مختلفی هستند. هر کدام از آن‌ها در حالتی ثابت و بازگوکننده احساسی غریبند. هنرمند تصویر واضح و شفافی از چهره به ما نشان نمی‌دهد. او عامدانه با ایجاد اختلالات بصری با ترکیب مواد، وضوح و کیفیت دریافت بصری ما را به تعویق می‌اندازد. هرچند مفهوم ذهنی هنرمند و مساله تولید این آثار بر ما پوشیده است، اما از نوع تکنیک و دریافت ظاهری می‌توان فهمید که تصاویر گویای نوعی درگیری باطنی و فردی است. حال این درگیری، ذهنی یا درونی باشد و بیانگر عواطف هنرمند یا افراد مورد مطالعه وی، در هر حال رابطه همزادپنداری را در مخاطب برمی‌انگیزد.

می‌توان تحلیلی بر این مبنا داشت که رویکردهای روان‌شناختی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در شکل‌گیری این نگاه تاثیر گذارند. می‌توان چهره هر فرد را آیینه‌ای در برابر جامعه خواند. می‌توان از این آثار به مفهوم «مشت نمونه خروار» رسید. یعنی بخشی از هر چیز نشان‌دهنده کیفیت و خصوصیت کل آن چیز است. خصوصیت بخش اندکی از رفتار اجتماعی و یا نمود کوچکی از جامعه در این پرتره‌ها نهفته هستند. چهره‌هایی در هم تنیده با اختلالات بصری، بدون وضوح کیفی، در حالتی مات، خیره، مغموم و حتا بی‌چهره (بدون جزییات) که هر کدام از ما می‌توانیم باشیم؛ خیره به تصویری همانند خود، خیره به تصویر هم‌نوع خود و در نهایت خیره به بازنمایی نمونه کلی از خود.

 

محسن رضایی که سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شده، علاوه بر نقاشی و طراحی، از سال ۱۳۹۵ به عکاسی نیز مشغول است. او تا کنون در چندین نمایشگاه‌ داخلی و خارجی و همچنین چند جشنواره بین‌المللی حضور داشته و جوایزی همچون جایزه جشنواره عکس لنز کالچر (۲۰۲۰) و جایزه برگزیده بخش نگاهی دیگر شانزدهمین تصویر سال را در کارنامه خود دارد.

 



نقاشی محسن رضایی

نقاشی محسن رضایی


نقاشی محسن رضایی

نقاشی محسن رضایی


نقاشی محسن رضایی

نقاشی محسن رضایی


نقاشی محسن رضایی

نقاشی محسن رضایی


نقاشی محسن رضایی

نقاشی محسن رضایی


نقاشی محسن رضایی

نقاشی محسن رضایی





منبع خبر : مجله آنلاین پشت بام
اخبار مرتبط
پیست%20بین%20المللی%20اسکی%20دیزین

پیست بین المللی اسکی دیزین

پایتخت اگرچه یادآور ساختمان های بلند و اتوبان های بزرگ و ترافیک همیشگی است، اما طبیعت سحرکننده تهران تنها چند کیلومتر دورتر از شلوغی های شهری خودنمایی می کند، جایی که دامنه کوه های البرز شما را به سمت پیست بین المللی اسکی دیزین می کشاند. کافی است از تهران خارج شوید تا بعد از چند کیلومتر رانندگی در ...

در%20مسیر%20باد

در مسیر باد

اغلب روزها برای عکاسی خیابانی در سطح شهر پرسه میزنم و یکی از موضوعاتی که در مسیر عکاسی توجه من را جلب میکند دکه های روزنامه فروشی بود و هست . غالبا کنجکاوی میکنم تا اخبار و مواضع نویسندگان و سیاست های مطبوعاتی را درباره رویدادهای کشور و دیگر کشورها مطالعه کنم. در این بین متصدیان این دکه ها برای ...

با%20حضور%20کارگران%20نفت%20بهران

با حضور کارگران نفت بهران

تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا و قدرت‌های بزرگ اقتصادی در حوزه نفت، موجب فعال شدن ظرفیت‌های علمی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین و ساخت قطعات وارداتی، عدم وابستگی به کشورهای واردکننده و توسعه بیشتر برای تولید انواع محصولات پالایشگاهی حوزه نفت شده است. در همین راستا شرکت نفت بهران به عنوان ...

نظرات

نظر شما