56699
1399/12/05     11:01
گذری بر راه های صعب العبور بخش ذلقی الیگودرز

جاده های بی نشان

از بزنوید به سمت امام زاده محمد حسن (ع) خارج می شوی مسیر کوهستان است وجاده صعب العبور خاکی و روستاهایی که در امتداد مسیر جاده سالیان دراز است رنگ توسعه را به خود ندیده اند

پراکندگی جغرافیایی در دل کوهستان مانع بزرگی در راه شکوفایی منطقه بوده در مسیر جاده خاکی و در معدود جاها یی که جاده  از سربالایی به سرازیری یا بلعکس والبته در مسیر روستا یا سکونتگاه، محل هایی برای پذیرایی و استراحت ایجاد شده که معمولا یک سیاه چادر ، دکه کوچک و سرویس بهداشتی صحرایی می باشد از مسافران با چای ، نان محلی ، خرده فروشی .... و فروش بنزین بصورت بسته بندی یک لیتری استقبال می شود. با عبور هر ماشین خاک نرم وخشک در زیر چرخ ها تبدیل به گرد وغبار غلیظ وطوفانی کوچک اما ویرانگر می شود وخیلی زود بر رخسار زیبایی درختان حاشیه جاده می نشیند اگر چه صدایی از آنها بالا نمی آید اما غبار سفید رنگ طراوتشان را گرفته و روزنه های نفسشان را بریده تا درختان بیمار شوند وتیماری نداشته باشند!!
حرکت وسائط نقلیه اندک کشاورزی ساکنین منطقه که در حاشیه جاده خاکی سکونت دارند را از بین برده و مزارع لوبیا،حبوبات را با مشکل مواجه کرده در این مسیر بی نشان هیچ کشت زاری تا شعاع 200الی 300 متری به علت گرد وغبار شدید ناشی از تردد به عمل نمی آید.

جاده های صعب العبور مناطق محروم ذلقی غربی شهرستان الیگودرز استان لرستان

پرچل بزرگترین روستای مسیر جاده خاکی است که بیشترین جمعیت را دارد ودر پیرامون آن نیز تعدادی روستای کوچک شکل گرفته واز نعمت برق برخوردار شده اند ،در واقع میانه مسیر است تعدادی مرکز تعمیر وخدمات موتور سیکلت وماشین را می توان دید.که همان کار مجتمع های رفاهی را انجام می دهند اما نه مکانیزه ، پمپ بنزین بشکه 220 لیتری است که با شلنگ از آن بنزین بیرون می آورند وبه بهای 5 تا 7 هزارتومان می فروشند روستا های دیگری هم در مسیر وجود دارد سرقلعه، توت، ریحونی، روداب، دره تاریک،سپهلان، سید حسن، رزگه، چاله شیر،آب کاسه، تنگ تاف ودر نهایت امام زاده که تقریبا 10 کیلومتر منتهی به امام زاده جاده آسفالت است و مسافران نفسی راحت در این جاده بدون غبار می کشند.

جاده های صعب العبور مناطق محروم ذلقی غربی شهرستان الیگودرز استان لرستان

در ادامه مسیر خاکی روستای پز متشکل از سه روستای پز سفلی، اولیا ووسطی وجود دارد پز سفلی آخرین نقطه ماشین رو است وبعد آن روستای لیروک است که برای رسیدن به آنجا باید 3 ساعت پیاده روی کرد تا به نقطه پایانی رسید. در پز آرد را هم باید به بهای گزاف خرید تا سفره ایی گسترده شود. نداشتن راه مناسب دسترسی برای روستاهای الیگودرز پیامد های بسیار ناگوار ی از جمله:هدر رفت نیروی انسانی در بیکاری محض،مهاجرت از روستا به شهر،مشاغل کاذب،تخریب محیط زیست،اعتیاد،بیماری،ترک تحصیل،سو تغذیه،نداشتن بهداشت مناسب،بهره وری ضعیف،ازدواج های فامیلی و افزایش بیماری ژنتیک،هدر رفت استعداد،هدر رفت سوخت و استهلاک وسیله نقلیه،افزایش فقر و محرومیت و...... می باشد. این حکایتی است از جاده های  که نشانی ازعلائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی وسط ،نیوجرسی،روشنایی،جدول،تبیلغات رنگارنگ کنار جاده،گشت محسوس و نامحسوس در آن وجود ندارد.
 برای رفتن به شهر الیگودرز باید روزها بمانی تا سوار بر عقب نیسان بنشینی وبعد از6الی 8 ساعت به شهر برسی آنهم در زیر غبار وخاک ؟؟






منبع خبر : نورفتو - بهنام فروتن نیا
اخبار مرتبط
زنانی%20که%20از%20عاطفه%20خالی%20شدند!

زنانی که از عاطفه خالی شدند!

دست‌هایش جوان است اما از سرما و خشکی زندگی در کوهستان‌های استان لرستان ترک برداشته اشت‌. لباس محلی به تن کرده و دامنی که از زیر لباس‌اش بیرون زده نشان از استفاده زیاد دارد، رنگ و رویش رفته، در بعضی قسمت‌ها پارچه لباس ریش‌ریش و نخ‌نما شده و چند جای سوختگی و پارگی هم دارد‌.

حکایت%20معلمی%20در%20روستاهای%20محروم%20الیگودرز%20لرستان

حکایت معلمی در روستاهای محروم الیگودرز لرستان

ساعت که از 12 ظهر می‌گذرد به تنهایی یا در گروه‌های چند نفری با هم به راه می‌افتند، کیف‌های کوچک رنگ و رو رفته‌شان را به دوش می‌اندازند؛ آنهایی که کیف ندارند کتاب‌هایشان را در کیسه‌های پلاستیکی روشن می‌گذارند و با کفش‌های پارچه‌ای کهنه جاده‌های سنگی و خاکی را پیاده طی می‌کنند تا به خانه برسند. پسرها ...

جاده%20های%20بی%20سرانجامی

جاده های بی سرانجامی

نبود جاده مناسب برای تردد بین روستاهای بسیار محروم ذلقی غربی و شرقی و شهرستان الیگودرز استان لرستان از ابتدایی ترین حقوق هر انسانی به شما می رود که متاسفانه جاده های صعب العبور و فاقد تردد موجب مشکلات و سختی های عدیده ای از جمله : ترک تحصیل دختران روستایی ، عدم دریافت خدمات درمانی و بهداشتی ، ...

زجر%20این%20زنان%20تمامی%20ندارد!

زجر این زنان تمامی ندارد!

زندگی در مناطق کوهستانی و صعب العبور روستایی لرستان حکایت های سخت و طاقت فرسایی دارد آنجا که امکانات زندگی، مسکن،راه دسترسی،بهداشت،آموزش و کیفیت زندگی در سطح پایین تری قرار دارد!!

زجر%20این%20زنان%20تمامی%20ندارد!

زجر این زنان تمامی ندارد!

همه چیز از نبود «جاده» شروع می شود؛ بی سواد ماندن کودکان، ازدواج دختران 13- 12 ساله، بیماری، محصور بودن در کوهستان بدون هیچ ارتباطی و در نهایت محرومیت مطلق. زنان قوم لُر در منطقه ذلقی شرقی و غربی شهرستان الیگودرز استان لرستان مشکلات زندگی سخت و طاقت فرسای کوهستان را بدوش میکشند و با غلبه بر ...

نظرات

نظر شما