58930
1400/02/21     10:32
در گفتگو با مدیران صنعت طیور آمل

دستان کثیف در سفره معیشت ملت

قدیم الایام کسی مرغ را با عناوین مرغ روز، مرغ آمریکایی یا مرغ ماشینی نمی شناخت، صرفا مرغی مورد اقبال خانواده بود که در حیات خانه خود پرورش داده و تولید می شد که این امراطمینانی بر سلامت غذایی سفره خانوار هم بود.. اما امروزه با تغییر فرهنگ و روی آوردن به مصرف گرایی، مرغ های ماشینی بعنوان کالای اساسی لوکس در سبدهای معیشتی ملت شناخته و همین دلیلی بر گرانی روز افزون این قوت غالب ماشینی با خواص نه چندان مطلوب شده است.

نابسامانی و عدم حمایت مرغداران و طیور
مهندس قدرت الله تسلیمی مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران شهرستان آمل و کارشناس رسمی دادگستری در حوزه صنعت دامپروری و دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار نورفتو از درد صنعت پرورش مرغ و مرغداران اینگونه سخن گفت: تعاونی مرغداران شهرستان امل در سال 1360 با 230 عضو مرغداران گوشتی تاسیس شد.

تسلیمی کار اصلی این تعاونی را تامین نهادهای خوراک تولید مرغ و پیگیری مشکلات این صنف از جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از عمده معضلات این صنف در بحث بحران گرانی مرغ عدم پیگیری و نظارت جدی و منطقی وزارت صمت و ستاد نظارت بازار بر جوجه ریزی مناسب و تحویل جوجه با نرخ معقول به مرغ داران است

وی در این خصوص تصریح کرد: می بایست ماهانه حدود 120 میلیون جوجه یکروزه در سطح مرغداری های کشور جوجه ریزی شود اما متاسفانه بنا بر دلایلی که دلالان بهتر مطلع هستند این آمار جوجه ریزی به 85 میلیون جوجه در کشور تقلیل یافت .

این کارشناس رسمی دادگستری درحوزه صنعت دامپروری و دامپزشکی کشور در ادامه سخنان خود دوگانگی قیمت جوجه را دومین عامل مهم در گرانی مرغ دانست و بیان داشت: توزیع کنندگان جوجه در سطح کشور برای قیمت رسمی هر جوجه ای 4200 را اعلام کردند و قرار داد رسمی با این مبلغ بسته می شود ولی هنگام تحویل 4 هزار تومان دیگر بدون قرارداد و بصورت غیرقانونی دریافت می کنند که در مجموع قیمت تمام شده برای مرغداران گوشتی هر جوجه 8 هزار و 200 تومان تمام می شود.

قدرت الله تسلیمی همچنین خاطر نشان کرد: بنا به دستور مسئولین مرغ ها با سن نامتعارف 40 روز به بازار تحویل داده می شود و این درحالیست که سن مورد بهره برداری از مرغ بالغ گوشتی 4 تا 5 هفته هست .

نابسامانی و عدم حمایت مرغداران و طیور
دکتر شهروز گلزاده که باتفاق برادرش مهندس شهرام گلزاده دو واحد کاری پرورش جوجه تا مرغ های بالغ را اداره می کنند نیز در تایید صحبت های مهندس تسلیمی اضافه کرد: در دو سال اخیردچار چالش های سنگینی در این صنعت شده ایم تا حدی که 50 درصد از هم صنفی های ما از دور تولیدات مرغ خارج شدند

وی با اشاره به گران شدن 10 برابری داروهای دام و طیور اظهار داشت: حتی واکسن هایی که ساخت داخل کشور هست در طول یکسال اخیر از 20 هزار تومان به 200 هزار توان افزایش یافت.

شهرام گلزاده پرورش دهنده مرغ های گوشتی هم گریزی بر گرانی نهادهای مرغ داشت و عنوان کرد: قیمت سویایی که 3000 تومان بود به 16 هزار تومان رسیده و ذرت 1000 تومانی به 6000 هزار تومان افرایش پیدا کرد


این دوبرادر تولید کننده صنعت مرغداری با طرح این سوال که چگونه صنعتی که در اقلام صادراتی کشور حرفی برای گفتن داشت با واردات آن تا به نابودی کشیده شدن مواجه هست، اذعان داشتند : قیمت تمام شده همه اجناس از وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار رقم می خورد مرغداری هم از این مقوله مستثنی نیست .

با توجه به شعار سال که مبتنی بر حمایت از تولیدات داخلی و پشتیبانی و مانع زدایی است

در بررسی اجمالی عوامل گرانی ها ، بخصوص در صنعت مرغداری را می توان عدم نظارت دلسوزانه و منطقی به نفع مردم و نظام ، وجود دستهای ناپاک در افزایش قیمت ، عدم پیگیری مسئولان ذی ربط جهت جلوگیری از تخلفات صنفی و رانت خواریها و درکل سوء مدیریت ها گفت که نشان از عدم توجه خاص به تولیدات داخلی و کوتاه نمودن دست دلالان و رانت خواری در این امر دارد.

  این روند از مدیریت کاملا درعمل با پشتیبانی از تولیدات داخلی مغایرت داشته که نه از لحاظ کارشناسی منطقی و مقرون به صرفه است چون کاهش تولیدات گوشتی و عدم پرواری مرغ را بدنبال دارد و نه توزیع تقلیل اختلاف سنی مرغ از 5 هفته به 45 روز ازلحاظ سلامت برای جامعه مناسب است.

نابسامانی و عدم حمایت مرغداران و طیور
در مجموع این سبک از مدیریت هم تولید کنندگان را به ورطه نابودی می کشاند که شاهد خارج شدن تولید کنندگان مرغ از صنعت مرغداری هستیم و هم نارضایتی ملت صبور  را به دنبال خواهد داشت پس از وظایف مدیران حفظ سلامت نظام اقتصادی جامعه اسلامی است که درغیر این صورت در پایان کار خودهیزمی برای آتشی  که شعله ور ساختندخواهند شد.






منبع خبر : نورفتو/ گلناز پیغمبرزاده
اخبار مرتبط
باتلاق%20نهاده%20های%20دامی%20و%20مدیریت%20ناکارآمد

باتلاق نهاده های دامی و مدیریت ناکارآمد

قیمت هر کیلو مرغ در بازار به بیش از 30 هزار تومان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اصلی‌ترین دلیل این جهش قیمت، عدم مدیریت در توزیع نهاده‌های دامی و بدسلیقگی‌های ارزی است؛ موضوعی که پیش از این بارها توسط رسانه‌ها و تولیدکنندگان مرغ هشدار داده شده بود. افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر موجب نگرانی ...

نگذارید%20زمین%20های%20سرسبز%20شالیزار%20بایر%20شود

نگذارید زمین های سرسبز شالیزار بایر شود

سبز کارانی که همه حاصل امیدشان را با قوت غالب سفره های ملت و مسئولین تقسیم می کنند چشم انتظار تدبیر مدیرانی هستند که آنها را در بی تدبیری هایشان رها کرده اند. سید خلیل پیغمبرزاده کشاورز نمونه کشور و ترویج کار استان مازندران از موانع ادامه شغل آبا اجدادیش اینگونه می گوید: قیمت سم علف کش که تا ...

سیاست%20های%20متناقض%20مانع%20تحقق%20شعار%20سال

سیاست های متناقض مانع تحقق شعار سال

نمی داند چشم به راه الطاف الهی بماند یا تحقق شعار تولید، پشتیبانی، مانع زدایی ؟!! می گوید: درد ما درد یکی دو سال اخیر کرونایی نیست بلکه آنچه دلهره های زندگی با کرونا را افزایش میدهد، پیوسته صعودی شدن شیب تند نرخ تورم از سالهای قبل هست که مصائب ما را همراه با شیوع کرونا و بیکاری های مضاعف دوچندان ...

نظرات

نظر شما