آرش صحرانورد

سختیِ کار و کیف پول مجازی

1403/03/27     10:20
قبل سوار شدن به «کشتی»، عضو شدم و چند سکه گرفتم. در مسیر، بحثِ «همستر» داغ بود، کانال‌های «ایتا» هشدار می‌دادند تا دوباره سرِ مردم کلاه نرود. «سودِاصلی، برای مدیران است. شما عامل درآمد هنگفتِ عده‌ی کمی هستید»، این خلاصه پیام‌ها بود.

به «سکو» فکر می‌کردم، در حالی که به تصویر «همستر» وسط گوشی ذل‌زده‌بودم، خوابم برد.

خواب می‌دیدم. همه‌جا تاریک و تا چشم کار می‌کرد آب بود، آدم‌های نارنجی‌پوش به بالا نگاه می‌کردند. انگار منتظر چیزی بودند. بالا، پر از نور بود، عظیم و با شکوه. از آسمان چیزی می‌آمد و پنج‎‌تاپنج‌تا می‌بردشان هوا. به خودم آمدم، دیدم نوبتم شده. سوار شدم و به آسمان رفتم، همه‌ی آب‌های زمین زیر پایم بود، باد، با شدت به صورتم می‌زد. رسیدیم، دستانم را از طناب رها کردم. خون که به نوک انگشتانم رسید خودم را در سرزمین تازه‌ای دیدم.

رفت‌و‌آمدشان از روی کلاه‌های سفید، معلوم بود. شوکه بودم، با این‌که شب بود، اما از گرما نفسم بالا نمی‌آمد. یکی از «کلاه سفید‌ها» اشاره کرد که دنبالش بروم. درِ‌سفیدِ‌بزرگ و ضمختی را باز کرد، راهروی باریک،کم‌نور و مبهمی بود. هشدار داد. صدای آژیر که آمد، باید با ماسک و جلیقه نجات، خودمان را برسانیم تا با قایق‌های بزرگ فرار کنیم، نقشه‌ی دقیقِ سرزمین، روی دیوار نصب بود. حس‌کردم روی ایستگاه فضایی‌ام. کمی بعد به اتاق رسیدم.

در باز شد، یکی با زیرپوش و شرت، طبقه اولِ تخت، خوابیده بود. بالا رفتم، صدای بلند‌گو، در سرزمین می‌پیچید، مطمعن شدم جای عجیبی هستم. پاهایم را کشیدم و بالش را بغل کردم تا زودتر از خواب بپرم اما چشمانم را که باز کردم، همآن‌جا بودم! صبح شده بود و صدای شرشرِ حمام می‌آمد. با دقت نگاه‌کردم، روی کمد، علامتی عجیب دیدم، جلیقه‌نجات!

درِ حمام باز شد، بخار زد توی اتاق، خودم را به خواب زدم. هم اتاقی‌ام، بی‌صدا لباسش را عوض کرد و رفت.

بیرون زدم. فلش‌ها را دنبال می‌کردم تا دوباره به آسمان برسم. از تبرِ دسته‌چوبی و کپسول‌های آتش‌نشانی گذشتم و به طرف در رفتم، بدنم خیسِ‌عرق بود، در را باز کردم و بعد، در سفیدِبزرگِ ضمخت را. رطوبت، تمام تنم را فرا‌گرفت. بیرون گرم‌تر بود. با طلوع خورشید، منظره‌ی تاریکِ دیشب، خودش را نشان می‌داد.حالا من، روی باند هلی‌کوپتر، وسط دریا بودم.

دریا زیر پایم بود. قدم که برمی‌داشتم، سرم گیج می‌رفت. از پله‌ پایین رفتم ببینم کلاه‌سفید‌ها، بین سازه‌های فلزیِ بزرگ چه‌می‌کنند.

ورود ممنوع بود. گفتند: «اگر میخوای ببینیشون باید مثل اونا کلاه و لباس و کفش بپوشی». خواب جالبی بود. لباس‌ها را گرفتم و به اتاق برگشتم.

«ایوب» توی اتاق بود، سلام کردم. چون قرار بود برای عکاسی به سکوی نفتی برویم، به ذهنم رسید توی خواب، همین را بگویم. گفتم: چند روزی مزاحم شماییم. لبخند زد.

حرف زدیم، چیز با ارزشی استخراج می‌کردند. وقتی گفت سهمِ ما از این کارِ سخت، خیلی کمه، مطمعن‌شدم خوابم‌ ربطی به بازی همستر دارد.

عکسی نشانم داد. همسرش سرطان داشت و سه سال پیش، وقتی ایوب روی سکو بود، مرد.

گفت: کشتی نبود، باید روی سکو می‌موندم، شما هم به برگشت فکر نکنید. این را گفت و با سرِ پایین اتاق را ترک کرد.

کمی بعد، صورتِ عرق کرده و لباس خیسم را در آینه‌ی کدر دستشویی می‌بینم. تعجب می‌کنم، چند‌بار با دستِ خیس به صورتم می‌زنم، مثل اینکه خواب نیستم، این‌جا همان «سکوی نفتی» بود. لباس و کفش‌ مخصوص را می‌پوشم، کلاه را می‌گذارم و میروم برای عکاسی.

کارگران سکو، سوار بر کشتی از بندر بوشهر به طرف سکوی نفتی حرکت میکنند. با این که برنامه حرکت به صورت هفتگی است اما معمولا به علت فرسودگی کشتی، شرایط جوی یا... روز و ساعت حرکت به تاخیر می افتد.
از بندر تا سکو حدودا 7 ساعت طول میکشد و بعضی کارگران برای فرار از دریازدگی یا بدحالی، زیراندازها را به عرشه میبرند و زیر آسمان میخوابند.
 کشتی کنار سکو پهلو میگیرد و مسافران منتظر میمانند تا عملیات انتقال به سکو شروع شود.
کارگران توسط جرثقیل عظیم الجثه و با سبد، از کشتی به سکو منتقل میشوند.
عملیات جابجایی حدودا 2 ساعت زمان میبرد.
با آمدن کارگران شیفت جدید، تعدادی از کارگران سکو برای برگشتن به خانه به کشتی منتقل می شوند.
کارگران شبانه روز 12 ساعت کار و 12 ساعت استراحت میکنند. بنابراین سکو همیشه فعال است.
هوای گرم و شرجی، حتی شب ها باعث عرق کردن و خستگی زیاد کارگران میشود.
کارگران لوله های فلزی به طول 30 متر را به ترتیب در بستر خاک دریا فرو میکنند تا به نفت برسند. این عملیا ت محاسبات دقیقی نیاز دارد.
محیط داخل سکو با دستگاه های تهویه خنک میشود و اختلاف خیلی زیادی با هوای بیرون دارد.
علامت های راهنما به طرف منطقه امن در سرتاسر محیط سکو دیده میشود و در تابلو های محیطی نکات ایمنی گوشزد میشود.
4 طبقه داخلی از طریق راهرو و پله ها به یکدیگر متصل هستند.
طبقه ها به ترتیب A deck – B deck – C deck – D deck  نام دارد. طبقه های پایین تر مخصوص خوابگاه کارگران و طبقه های بالا تر محل استراحت نیروهای ستادی و دفاتر کاری است.
وسایل خوابگاه کارگران: تخت دو طبقه، میز مشترک، 2 عدد کمد، 2 عدد کشو زیر تخت، تلفن، جلیقه های نجات دمپایی و لوازم شخصی است.
هر اتاق تلفن و شماره مخصوص به خود را دارد تا در مواقع لزوم به کارگر مورد نظر دسترسی وجود داشته باشد.
فلش ها در هرجای سکو، مسیر حرکت به طرف محل امن را نشان میدهند.
در هر طبقه تبر، کپسول آتش نشانی و نقشه های دقیق سکو نصب شده است.
فلش ها در هرجای سکو، مسیر حرکت به طرف محل امن را نشان میدهند.
روزانه کشتی های بزرگ مواد و لوازمی را به سکو منتقل میکنند.
اختلاف دما و شدت تابش آفتاب در سکو قابل توجه است.
جلیقه های نجات در نقاط مشخصی در سکو نصب شده و در مواقع لزوم در دسترس کارگران است.
پنجره کدر، تنها منبع نور طبیعی اتاق هاست که دریا را در خود قاب کرده است.
به خاطر گرما و آلودگی محیط کار، هر کارگر به طور متوسط روزانه 2 تا 3 بار دوش میگیرد.
رعایت نکات ایمنی در محیط سکو بسیار مورد تاکید است و رفت و آمد در محیط کارگاهی بدون کلاه، لباس و کفش مخصوص ممنوع است.
سکوی حفاری سحر ۲ از جمله دکل‌های حفاری دریایی فوق پیشرفته کشور محسوب می‌شود.
کارگران شبانه روز 12 ساعت کار و 12 ساعت استراحت میکنند. بنابراین سکو همیشه فعال است.
کارگران لوله های فلزی به طول 30 متر را به ترتیب در بستر خاک دریا فرو میکنند تا به نفت برسند. این عملیا ت محاسبات دقیقی نیاز دارد.
کارگران لوله های فلزی به طول 30 متر را به ترتیب در بستر خاک دریا فرو میکنند تا به نفت برسند. این عملیا ت محاسبات دقیق و عملیات بدنی قدرتمندی نیاز دارد.
کارگران لوله های فلزی به طول 30 متر را به ترتیب در بستر خاک دریا فرو میکنند تا به نفت برسند. این عملیا ت محاسبات دقیق و عملیات بدنی قدرتمندی نیاز دارد.
در قسمت حفاری سکو، دستگاه های مختلفی وجود دارد که در تعامل با کارگران منجر به انجام ماموریت ها میشود و کاربری و مدیریت دستگاه ها در اتاق فرمان و توسط یکی از کارگران خبره انجام میشود.
گرما، رطوبت و کار سخت شرایط همیشگی کار بر روی سکوی نفتی است و خیلی از کارگران به دلیل از دست دادن املاح بدن دچار بی حالی و ضعف شدید میشوند. بنابراین معمولا از محلول ها و داروهای تامین کننده املاح استفاده میکنند. این درحالی است که قوانین سختی کار به این کارگران تعلق نمیگیرد!
سکوی حفاری سحر ۲ از جمله دکل‌های حفاری دریایی فوق پیشرفته کشور محسوب می‌شود.
کارگران معمولا در هر نوبت 14 روز روی سکو میمانند. اما به دلایل مختلف از جمله تاخیر در رفت و آمد کشتی یا ماموریت های ویژه، این مدت بیشتر هم میشود. یکی از موارد مهمی که کارگران همیشه به آن فکر میکنند دلتنگی برای خانواده است.
بعد از شیفت، کارگران کفش های مخصوص و لباس های آلوده را عوض میکنند زمان استراحت را در اتاق تلوزیون یا کافه سکو میگذرانند.
بعد از شیفت، کارگران کفش های مخصوص و لباس های آلوده را عوض میکنند زمان استراحت را در اتاق تلوزیون یا کافه سکو میگذرانند.
بعد از شیفت، کارگران کفش های مخصوص و لباس های آلوده را عوض میکنند زمان استراحت را در اتاق تلوزیون یا کافه سکو میگذرانند.
ساعات کاری رستورات سکوی نفتی: صبحانه 6 تا 8 صبح – ناهار 11 تا 13 – شام 18 تا 19 – پس غذا 23 تا 1 بامداد.
بعد از شیفت، کارگران کفش های مخصوص و لباس های آلوده را عوض میکنند زمان استراحت را در اتاق تلوزیون یا کافه سکو میگذرانند.
آنتن دهی موبایل در سکو ضعیف است و در ساعات و مکان های مشخص امکان تماس با خانواده وجود دارد و کارگران از این موقعیت استفاده میکنند.
کارگران برای کار فردا نیاز به استراحت و آمادگی دارند. بنابراین گروهی خدماتی از قبیل آماده سازی غذا، شست و شوی ظروف، شست و شوی لباس ها، پخت نان و... را انجام میدهند.
کارگران برای کار فردا نیاز به استراحت و آمادگی دارند. بنابراین گروهی خدماتی از قبیل آماده سازی غذا، شست و شوی ظروف، شست و شوی لباس ها، پخت نان و... را انجام میدهند.
کارگران برای کار فردا نیاز به استراحت و آمادگی دارند. بنابراین گروهی خدماتی از قبیل آماده سازی غذا، شست و شوی ظروف، شست و شوی لباس ها، پخت نان و... را انجام میدهند.
کارگران برای کار فردا نیاز به استراحت و آمادگی دارند. بنابراین گروهی خدماتی از قبیل آماده سازی غذا، شست و شوی ظروف، شست و شوی لباس ها، پخت نان و... را انجام میدهند.
1/43
کارگران سکو، سوار بر کشتی از بندر بوشهر به طرف سکوی نفتی حرکت میکنند. با این که برنامه حرکت به صورت هفتگی است اما معمولا به علت فرسودگی کشتی، شرایط جوی یا... روز و ساعت حرکت به تاخیر می افتد.
2/43
از بندر تا سکو حدودا 7 ساعت طول میکشد و بعضی کارگران برای فرار از دریازدگی یا بدحالی، زیراندازها را به عرشه میبرند و زیر آسمان میخوابند.
3/43
کشتی کنار سکو پهلو میگیرد و مسافران منتظر میمانند تا عملیات انتقال به سکو شروع شود.
4/43
کارگران توسط جرثقیل عظیم الجثه و با سبد، از کشتی به سکو منتقل میشوند.
5/43
عملیات جابجایی حدودا 2 ساعت زمان میبرد.
6/43
با آمدن کارگران شیفت جدید، تعدادی از کارگران سکو برای برگشتن به خانه به کشتی منتقل می شوند.
7/43
کارگران شبانه روز 12 ساعت کار و 12 ساعت استراحت میکنند. بنابراین سکو همیشه فعال است.
8/43
هوای گرم و شرجی، حتی شب ها باعث عرق کردن و خستگی زیاد کارگران میشود.
9/43
کارگران لوله های فلزی به طول 30 متر را به ترتیب در بستر خاک دریا فرو میکنند تا به نفت برسند. این عملیا ت محاسبات دقیقی نیاز دارد.
10/43
محیط داخل سکو با دستگاه های تهویه خنک میشود و اختلاف خیلی زیادی با هوای بیرون دارد.
11/43
علامت های راهنما به طرف منطقه امن در سرتاسر محیط سکو دیده میشود و در تابلو های محیطی نکات ایمنی گوشزد میشود.
12/43
4 طبقه داخلی از طریق راهرو و پله ها به یکدیگر متصل هستند.
13/43
طبقه ها به ترتیب A deck – B deck – C deck – D deck نام دارد. طبقه های پایین تر مخصوص خوابگاه کارگران و طبقه های بالا تر محل استراحت نیروهای ستادی و دفاتر کاری است.
14/43
وسایل خوابگاه کارگران: تخت دو طبقه، میز مشترک، 2 عدد کمد، 2 عدد کشو زیر تخت، تلفن، جلیقه های نجات دمپایی و لوازم شخصی است.
15/43
هر اتاق تلفن و شماره مخصوص به خود را دارد تا در مواقع لزوم به کارگر مورد نظر دسترسی وجود داشته باشد.
16/43
فلش ها در هرجای سکو، مسیر حرکت به طرف محل امن را نشان میدهند.
17/43
در هر طبقه تبر، کپسول آتش نشانی و نقشه های دقیق سکو نصب شده است.
18/43
فلش ها در هرجای سکو، مسیر حرکت به طرف محل امن را نشان میدهند.
19/43
روزانه کشتی های بزرگ مواد و لوازمی را به سکو منتقل میکنند.
20/43
اختلاف دما و شدت تابش آفتاب در سکو قابل توجه است.
21/43
جلیقه های نجات در نقاط مشخصی در سکو نصب شده و در مواقع لزوم در دسترس کارگران است.
22/43
پنجره کدر، تنها منبع نور طبیعی اتاق هاست که دریا را در خود قاب کرده است.
23/43
به خاطر گرما و آلودگی محیط کار، هر کارگر به طور متوسط روزانه 2 تا 3 بار دوش میگیرد.
24/43
رعایت نکات ایمنی در محیط سکو بسیار مورد تاکید است و رفت و آمد در محیط کارگاهی بدون کلاه، لباس و کفش مخصوص ممنوع است.
25/43
سکوی حفاری سحر ۲ از جمله دکل‌های حفاری دریایی فوق پیشرفته کشور محسوب می‌شود.
26/43
کارگران شبانه روز 12 ساعت کار و 12 ساعت استراحت میکنند. بنابراین سکو همیشه فعال است.
27/43
کارگران لوله های فلزی به طول 30 متر را به ترتیب در بستر خاک دریا فرو میکنند تا به نفت برسند. این عملیا ت محاسبات دقیقی نیاز دارد.
28/43
کارگران لوله های فلزی به طول 30 متر را به ترتیب در بستر خاک دریا فرو میکنند تا به نفت برسند. این عملیا ت محاسبات دقیق و عملیات بدنی قدرتمندی نیاز دارد.
29/43
کارگران لوله های فلزی به طول 30 متر را به ترتیب در بستر خاک دریا فرو میکنند تا به نفت برسند. این عملیا ت محاسبات دقیق و عملیات بدنی قدرتمندی نیاز دارد.
30/43
در قسمت حفاری سکو، دستگاه های مختلفی وجود دارد که در تعامل با کارگران منجر به انجام ماموریت ها میشود و کاربری و مدیریت دستگاه ها در اتاق فرمان و توسط یکی از کارگران خبره انجام میشود.
31/43
گرما، رطوبت و کار سخت شرایط همیشگی کار بر روی سکوی نفتی است و خیلی از کارگران به دلیل از دست دادن املاح بدن دچار بی حالی و ضعف شدید میشوند. بنابراین معمولا از محلول ها و داروهای تامین کننده املاح استفاده میکنند. این درحالی است که قوانین سختی کار به این کارگران تعلق نمیگیرد!
32/43
سکوی حفاری سحر ۲ از جمله دکل‌های حفاری دریایی فوق پیشرفته کشور محسوب می‌شود.
33/43
کارگران معمولا در هر نوبت 14 روز روی سکو میمانند. اما به دلایل مختلف از جمله تاخیر در رفت و آمد کشتی یا ماموریت های ویژه، این مدت بیشتر هم میشود. یکی از موارد مهمی که کارگران همیشه به آن فکر میکنند دلتنگی برای خانواده است.
34/43
بعد از شیفت، کارگران کفش های مخصوص و لباس های آلوده را عوض میکنند زمان استراحت را در اتاق تلوزیون یا کافه سکو میگذرانند.
35/43
بعد از شیفت، کارگران کفش های مخصوص و لباس های آلوده را عوض میکنند زمان استراحت را در اتاق تلوزیون یا کافه سکو میگذرانند.
36/43
بعد از شیفت، کارگران کفش های مخصوص و لباس های آلوده را عوض میکنند زمان استراحت را در اتاق تلوزیون یا کافه سکو میگذرانند.
37/43
ساعات کاری رستورات سکوی نفتی: صبحانه 6 تا 8 صبح – ناهار 11 تا 13 – شام 18 تا 19 – پس غذا 23 تا 1 بامداد.
38/43
بعد از شیفت، کارگران کفش های مخصوص و لباس های آلوده را عوض میکنند زمان استراحت را در اتاق تلوزیون یا کافه سکو میگذرانند.
39/43
آنتن دهی موبایل در سکو ضعیف است و در ساعات و مکان های مشخص امکان تماس با خانواده وجود دارد و کارگران از این موقعیت استفاده میکنند.
40/43
کارگران برای کار فردا نیاز به استراحت و آمادگی دارند. بنابراین گروهی خدماتی از قبیل آماده سازی غذا، شست و شوی ظروف، شست و شوی لباس ها، پخت نان و... را انجام میدهند.
41/43
کارگران برای کار فردا نیاز به استراحت و آمادگی دارند. بنابراین گروهی خدماتی از قبیل آماده سازی غذا، شست و شوی ظروف، شست و شوی لباس ها، پخت نان و... را انجام میدهند.
42/43
کارگران برای کار فردا نیاز به استراحت و آمادگی دارند. بنابراین گروهی خدماتی از قبیل آماده سازی غذا، شست و شوی ظروف، شست و شوی لباس ها، پخت نان و... را انجام میدهند.
43/43
کارگران برای کار فردا نیاز به استراحت و آمادگی دارند. بنابراین گروهی خدماتی از قبیل آماده سازی غذا، شست و شوی ظروف، شست و شوی لباس ها، پخت نان و... را انجام میدهند.
نظرات

نظر شما